Algemeen "Huishoudelijk Reglement",
goedgekeurd op de "Algemene vergadering", d.d. 31-5-1985
Inhoud:
Artikel
1 Clubkleuren
2 Leden
3 Rechten en plichten der leden
4 Contributiebetaling
5 Samenstelling en taakverdeling "Algemeen bestuur"
6 Algemene vergaderingen
7 Gebruik der accommodatie
8 Commissies
9 Bestuurs- en commissieleden
10 De jeugdcommissie
11 De clubbladcommissie
12 De kantinecommissie
13 De beheerscommissie
14 De commissie van goede daden
15 Overige commissies
16 Slotbepalingen 
Artikel 1 Clubkleuren
1. De clubkleuren der Omni-vereniging, ontleend aan de vlag dergemeente Muiden, zijn
blauw-wit-blauw.
2. Het sporttenue, dat de leden der Omni-vereniging moeten dragen tijdens officiële
wedstrijden, is een blauw shirt met vertikale witte baan middenvoor en -achter, witte broek
en blauwe kousen.
3. Het algemeen bestuur is bevoegd om op verzoek van een afdelings bestuurvan het in het
vorige lid gestelde afte wijken (om zwaarwegende redenen), echter met inachtneming van
de bepalingen, gesteld door de sportbonden waarbij de betreffende afdelingen zijn
aangesloten.

Artikel 2 Leden
1. De Omni-vereniging kent leden en adspirant-leden. Adspirant-leden zijn leden die op
1juli van het lopende boekjaar de leeftijd van zestien jaar nog niet bereikt hebben.
2. Het (adspirant-)lidmaatschap wordt, met inachtneming van art. 5 der statuten, verkregen na
invulling en ondertekening van het aanmeldings formulier en afgifte daarvan bij het
algemeen bestuur of bij één der afdelingsbesturen onder gelijktijdige voldoening van het
inschrijfgeld
3. Deze schriftelijke aanmelding dient tevens aan te geven of hij/zij reeds lid is of is geweest
van de Omni-vereniging (b,.v. van een andere afde ling) of van een andere sportvereniging
onder gelijktijdige vermelding van de naam van die vereniging en of de eventuele
beëindiging van dat lidmaatschap heeft plaatsgevonden door normale opzegging dan wel
door royement of op andere wijze.
4. Bij niet of niet tijdig opzeggen van het lidmaatschap wordt dat lidmaatschap automatisch
met één boekjaar verlengd 
Artikel 3 Rechten en plichten der leden
1. Leden die op 1juli van het lopende boekjaar de leeftijd van zestien jaar hebben bereikt,
hebben stemrecht in de de afdelingsvergaderingen.
2. Leden en adspirant-leden hebben eenmalig recht op een afschrift van de rechtsgeldende
statuten en huishoudelijke reglementen en alle latere wijzigingen daarop.
3. Leden en adspirant-leden zijn gerechtigd om deel te nemen aan de door ot.nafnens de
vereniging voor hen georganiseerde activiteiten.
4. Aan leden en adspirant-leden of groepen van leden en adspirant-leden kunnen door het
algemeen bestuur en/of het betreffende afdelings bestuur (huishoudelijke) taken worden
opgedragen, waarbij zij gehouden zijn die taken naar behoren uit te voeren. Bij geheel of
gedeel telijk in gebreke blijven van de aangewezen leden of adspirant-leden kan het
algemeen bestuur gebruik maken van de in art. 7 van de statuten beschreven
tuchtrechtspraak.
5. Leden en adspirant-leden zijn gehouden de aanwijzingen van bestuurders op te volgen.
Artikel 4 Contributie-betaling
1. De contributiebetaling dient te geschieden door gebruikmaking van door de Omni-
vereniging verstrekte accept-girobetaalkaarten.
2. De acceptgiro's met daarop vermeld een bedrag ter grootte van de helft der vastgestelde
jaarcontributie worden aan de leden uitgereikt medio september en medio januari van het
lopende boekjaar.
3. Zes weken na de verspreiding van de in het 2de lid genoemde accept girokaarten worden
aan die leden welke hun betaling nog niet hebben verricht, herinneringen uitgereikt
waarvoor tevens een bedrag aan administratiekosten in rekening wordt gebracht.
4. Tien weken na het verspreiden van de in het 2de lid genoemde accept girokaarten worden
aan die leden welke hun betaling nog niet hebben verricht opnieuw herinneringen
uitgereikt, welke vergezeld gaan met een berichtgeving van schorsing, waarvan het
betreffende afdelings bestuur op de hoogte wordt gesteld. Deze schorsing gaat in één
week na ontvangst van die herinnering en wordt pas opgeheven na betaling van de
achterstallige contributie.
5. In overleg met de commissaris-incasso kunnen met leden andere wijzen en termijnen van
betaling worden overeengekomen.
6. Indien een lid herhaaldelijk herinnerd dient te worden om te voldoen aan zijn/haar
periodieke financiële verplichtingen is het algemeen bestuur gemachtigd om betaling van
de jaarcontributie vóóratvoor de aanvang van het nieuwe boekjaar van hem/haar te
verlangen. 

Artikel 5 Samenstelling en taakverdeling ''Algemeen bestuur"
1. Het algemeen bestuur wordt gevormd door minimaal drie in functie gekozen leden, te weten:
een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
2. De bovengenoemde leden van het algemeen bestuurvormen tesamen het dagelijks bestuurvan
de Omni-vereniging, eventueel door dat dagelijks bestuur zelf uit te breiden met één of meerdere
bestuursleden.
3. De taakverdeling binnen het dagelijks bestuur is als volgt:
de voorzitter
- Representeert de Omni-vereniging naar buiten toe,
- Onderhoudt de externe kontakten met de overheid en andere bestuurlijke organen (behalve de
sportbonden),
- Bewaakt de naleving van de statuten en het huishoudelijk reglement,
- Zit de algemene vergaderingen en de (dagelijks) bestuurs- vergaderingen voor,
- Stelt de agenda's van de voornoemde vergaderingen samen in overleg met de secretaris, '
- Formuleert het beleid op lange(re) termijn van de Omni-vereniging
- Coördineert de werkzaamheden van het algemeen bestuur, de afdelingsbesturen en de eventuele
commissies en '
- Stimuleert en activeert de overige leden van het algemeen bestuur de afdelingsbesturen en de
eventuele commissies in hun werkzaa'm heden;
de secretaris
- Behandelt de in- en uitgaande correspondentie van het algemeen bestuur,
- Draagt de verantwoordelijkheid voor de notulering van de algemene vergaderingen en de
(dagelijkse) bestuursvergaderingen,
- Bewaakt de voortgang van de afgesproken activiteiten,
- Ziet toe op de naleving van de genomen besluiten,
- Stelt het jaarverslag op, en
- Draagt zorg voor het verenigingsarchief;
de penningmeester
- Draagt zorg voor de uitvoering van het financieel beleid van het algemeen bestuur en de
algemene vergadering,
- Draagt zorg voor de wettelijk vereiste financiêle administratie der Omni-vereniging, en
- Stelt het financieel jaarverslag op.
4. Het dagelijks bestuur wordt bijgestaan door een aantal door de algemene vergadering
te benoemen commissarissen.
5. Het aantal in het vierde lid bedoelde commissarissen bedraagt minimaal vier, welke de
onderstaande taken kunnen vervullen, te weten:
de commissaris incasso
- draagt zorg voor de inning van de contributies en donaties, en
- verzorgt de centrale ledenadministratie;
de commissaris jeugdzaken
- coördineert de diverse jeugdactiviteiten welke in de afdelingen plaatsvinden, en
- coördineert en/of organiseert de algemene verenigingsactiviteiten voor de jeugd;
de commissaris publiciteit
- coördineert de werkzaamheden m.b.t. het periodiek verschijnen van het clubblad,
- organiseert of coördineert acties ter verwerving van extra financiêle middelen voor de Omni-
vereniging,
- organiseert algemene verenigingsactiviteiten, en
- draagt zorg voor promotie van de Omni-vereniging in brede zin, e.e.a. in nauw overleg met de
voorzitter;
de commissaris accommodatie
- Draagt zorg voor klein en groot onderhoud aan de opstallen en installaties,
- Draagt zorg voor het schoonhouden van het gehele complex, uitgezonderd de speel- en
oefenvelden,
- Coördineert activiteiten in -of de bezetting van- de (algemene) ruimten in de accommodatie,
- Draagt zorg voor de in- en verkoop voor het kantinegebeuren,
- Draagt zorg voor de administratie van het kantinegebeuren,
- Draagt zorg voor voldoende personele bezetting in de kantine tijdens de openingsuren, en
- Draagt zorgvoor het schoonhouden van de kantine, de keuken en de andere algemene ruimten.
6. Ieder afdelingsbestuur bezit het recht om een hunner bestuurders af te vaardigen naar het
algemeen bestuur als commissaris. Hiertoe worden de agenda van de algemeen
bestuursvergadering en de notulen van de vorige vergadering uiterlijk één week voor iedere
algemene bestuursvergadering aan het secretariaat der afdelingen verstrekt.
7. Het dagelijks bestuur plus de in het vijfde en het zesde lid bedoelde commissarissen vormen
tesamen het algemeen bestuur.
8. Indien het algemeen bestuur afwijkt van de hiervoor omschreven taakverdeling treedt artikel11,
zesde lid, van de statuten in werking (publicatie in het clubblad).
Artikel 6 Algemene vergaderingen .
1. Behoudens buitengewone algemene vergadenngen zal tweemaal per boekjaar een algemene
vergadering gehouden worden, te.weten:
a) één uiterlijk vier maanden na afloop van het vonge boekjaar (Najaarsvergaderi ng), en
b) één in de laatste twee maanden van het lopende boekjaar (Voorjaarsvergadering).
2. De agenda van de "Najaarsvergadering" bevat onder meer de volgende punten:
- Ingekomen stukken,
- Notulen van de vorige algemene vergadering(en),
- Jaarverslag van de secretaris,
- Jaarverslag van de penningmeester,
- Verslag kascommissie,
- Vaststelling definitieve begroting,
- Verkiezing kascommissie,
- Bestuursverkiezing,
- Door de afdelingen ingebrachte zaken,
- Wat ter tafel komt, en
- Rondvraag.
3. De agenda van de "Voorjaarsvergadering" bevat onder meer de volgende punten:
- Ingekomen stukken,
- Notulen van de vorige algemene vergadering( en),
- Vaststelling van de contributies,
- Vaststelling van de voorlopige begroting,
- Evt. voorziening tussentijdse bestuursvacatures,
- Door de afdelingen ingebrachte zaken,
- Wat ter tafel komt, en
- Rondvraag. .
4. Een lid der Omni-vereniging dat lid is van meer dan één afdeling kan slechts door één afdeling
worden gekozen tot afgevaardigde in de algemene vergadering. 
Artikel 7 Gebruik der accommodatie
1. Het clubhuis wordt ten behoeve van de Omni-vereniging beheerd door de commissaris
accommodatie.
2. Delen van het clubhuis worden voor gebruik afgestaan aan de afdelingen. Dit gebruik vindt plaats
in overleg met de comll!issaris accommodatie, welke e.e.a. agendeert, voor zowel éénrnalig
als continue gebruik.
3. Het gebruik van (delen van) het clubhuis door de afdelingen geschiedt met inachtneming van de
volgende voorschriften:
- De ruimten worden na gebruik weer opgeleverd in ordelijke staat,
- De zorg voor het toezicht tijdens het gebruik berust bij dat bestuur,
- Tijdens het gebruik dient minimaal één bestuurslid (van de afdeling of een hiertoe aangestelde
vertegenwoordiger aanwezig te zijn: en
- Voor continue-gebruik geldt tevens het door de betreffende afdelings vergadering vastgestelde
gebruikersreglement
4. Ten aanzien van de totale accommodatie gelden de volgende regels:
- De kantine mag niet betreden worden in sportkleding en/of schoeisel;
- In de kantine zijn geen dieren toegestaan;
- Tenzij het algemeen bestuur anders beslist, is de sluitingstijd op maandag tlm vrijdag uiterlijk
24.00 uur en in het weekeinde uiterlijk 18.00 uur;
- Voor speciale activiteiten en/of festiviteiten wordt de sluitingstijd na overleg vastgesteld door het
algemeen bestuur; en
- Het gebruik van de accommodatie door derden kan slechts worden toegestaan door het
algemeen bestuur onder door haar te stellen voorwaarden. 
Artikel 8 Commissies
1. Het bestuur kan zich bij de uitoefening van haar (hierboven omschreven) taken laten bijstaan door
commissies. De commissie leden worden benoemd en ontslagen, eventueel op voordracht van
hen zelf of een bestuurscommissaris, door het algemeen bestuur.
2. De hierboven bedoelde commissies zijn verantwoording verschuldigd aan de door het algemeen
bestuur aangewezen coördinator c.q. commissaris.
3. Het dagelijks bestuur kan zich bij de advisering over of de uitvoering van een speciaal project laten
bijstaan door een z.g. "commissie ad hoc" waarvan de leden op voordracht van het dagelijks
bestuur worden benoemd door het algemeen bestuur.
4. Het aantal (vaste) commissies bedraagt minimaal vijf, te weten
*een jeugdcommissie,
*een clubbladcommissie,
*een kantinecommissie,
*een beheerscommissie, en
*een commissie van Goede Daden.
5. Indien van belang of door het algemeen bestuur verlangd dienen de commissies jaarlijks, uiterlijk
één maand voor de algemene voorjaars vergadering, bij het algemeen bestuur een begroting van
inkomsten en uitgaven voor het daaropvolgende boekjaar in.
6. De besturen achten zich verplicht alle activiteiten in relatie met de taken van een commissie te
regelen en/of te organiseren via die commissie, tenzij die commissie te kennen geeft een
bepaalde acti viteit niet te willen of te kunnen organiseren.
7. Alle afspraken met derden m.b.t. de taken der commissies worden via de coördinator bekend
gemaakt aan de leid(st)ers der commissies.
8. Alle geldhandelingen, alsmede de boekhouding daarvan, van de commissies dienen in overleg en
met instemming van het algemeen bestuur te geschieden.
9. De samenstellingen der commissies worden jaarlijks gepubliceerd bij aanvang van het seizoen. 

Artikel 9 Bestuurs-en commissieleden
1. Bestuursleden, die op de ledenvergaderingen een benoeming aanvaarden, verplichten zich tot het
eind van de benoemingstermijn de aanvaarde functie naar beste vermogen uit te voeren.
2. Indien persoonlijke omstandigheden tussentijds aftreden van een bestuurslid noodzakelijk maken,
dient dat z.s.m. met het dagelijks bestuur besproken te worden, waarna op korte termijn een
beslissing genomen wordt.
3. Commissieleden, die een benoeming aanvaarden, verplichten zich tot het eind van het boekjaar
de aanvaarde functie naar beste vermogen uit te voeren.
4. Indien één maand voor het einde van het boekjaar door het bestuur of een commissielid niet
anders is kenbaar gemaakt, wordt geacht dat het commissielid zijn/haar functie opnieuw voor een
boekjaar aanvaardt.
5. Indien persoonlijke omstandigheden tussentijds aftreden van een commissielid noodzakelijk
maken, dient dat z.s.m. met de coördinator besproken te worden, waarna op korte termijn een
beslissing genomen wordt.
6. Het algemeen bestuur en de afdelingsbesturen vergaderen minimaal éénmaal per maand.
7. De commissies vergaderen bij voorkeur minimaal éénmaal per kwartaal en brengen hiervan
(schriftelijk) verslag uit, via de coördinator, aan het algemeen bestuur.
8. Het algemeen dagelijks bestuur vergadert minimaal éénmaal per kwartaal met het dagelijks
bestuur van iedere afdeling. 

Artikel 10 De jeugdcommissie
- Coördineert de diverse jeugdactiviteiten welke in de afdelingen plaats vinden,
- Organiseert algemene verenigingsactiviteiten voor alle jeugd,
- Stimuleert en begeleidt de jeugd bij het zelf organiseren van activiteiten,
- Stimuleert de jeugd tot deelname aan verenigingsactiviteiten, anders dan wedstrijden, en
- Meldt geplande activiteiten z.s.m. bij de commissaris accommodatie. 

Artikel 11 De clubbladcommissie
- Verzorgt het periodiek verschijnen van het clubblad,
- Verzamelt nieuws uit de besturen en de afdelingen,
- Draagt zorg voor de acquisitie van advertenties,
- Verzorgt het onderhoud van apparatuur en/of doet voorstellen voor aankoop daarvan,
- Verzorgt op verzoek van het algemeen bestuur eventueel extra drukwerk ten behoeve van de
Omni-vereniging,
- Verzamelt nieuws i.v.m. de Omni-vereniging ter informatie, ter vermaak of ten goede komend van
de leden, en
- Verzorgt de distributie van het clubblad op een met het algemeen bestuur
overeengekomen wijze. 

Artikel 12 De kantinecommissie
- Bestaat uit minimaal drie leden, waarvan er
a. één zorg draagt voor de inkoop en de financiële verwerking voor de kantine,
b. één zorg draagt voor voldoende personele bezetting van de kantine tijdens de openingsuren, en
c. één zorg draagt voor het schoonhouden van de accommodatie,
- Stelt jaarlijks eventueel nadere regels op voor het gebruik van de kantine en legt deze
ter goedkeuring voor aan het algemeen bestuur, en
- Coördineert de bezetting der (algemene) ruimten in de accommodatie d.m.v. een agenda, die voor
alle belanghebbenden ter inzage is.

Artikel 13 De beheerscommissie
- Draagt zorg voor alle eigendommen van de Omm-vereniging, m.u.v. de materialen der afdelingen,
- Houdt het algemeen bestuur op de hoogte van de onderhouds toastand van de opstallen,
installaties en materialen,
- Voert kleine reparaties mogelijk zelf uit,
- Draagt, indien noodzakelijk, in overleg met het algemeen bestuur reparaties aan derden op,
- Handelt naar goeddunken indien een noodsituatie zich voordoet èn mits uitstel van actie in het
nadeel van de Omni-vereniging werkt, terwijl de coördinator of het dagelijks bestuur zo spoedig
mogelijk op de hoogte gebracht wordt,
- Dient jaarlijks voorstellen in bij het algemeen bestuur voor het in stand houden van opstallen,
installaties en materialen àf evt. voor uitbreiding daarvan,
- Verleent gevraagd of ongevraagd hand- en spandiensten tijdens wed strijden of andere
(sport-)evenementen tervoorkoming of verhelping van technische onvolkomenheden, en
- Stelt jaarlijks eventueel nadere regels op voor het gebruik van opstallen, installaties en terreinen
(uitgezonderd kantine en speel- en oefen velden) en legt deze ter goedkeuring voor aan het
algemeen bestuur. 

Artikel 14 De commissie van goede daden
- Organiseert zowel op verzoek van het algemeen bestuur als op eigen initiatief algemene
verenigingsactiviteiten (b.v. feest-, spel- en andere avonden) in overleg met de coördinator,
- Zamelt gelden in t.b.v. de Omni-vereniging waarvan de bestemming en/ of de reservering is
vastgesteld in overleg met het algemeen bestuur,
- Meldt geplande activiteiten z.s.m. bij de commissaris accommodatie, en
- Kan hand- en spandiensten aanbieden bij activiteiten welke door haar of namens het algemeen
bestuur of een afdelingsbestuur worden georganiseerd. 

Artikel 15 Overige commissies
1. Indien het algemeen bestuur en/of de algemene vergadering een (andere) commissie instelt,
worden de taakstelling, de samenstelling en de coördinator bekend gemaakt via het clubblad. 

Artikel 16 Slotbepalingen ..
1. De afdelingen kunnen voor hun eigen afdeling huishoudelijke reglementen opstellen ter regeling
van die zaken die in dit reglement niet zijn vastgesteld. .
2. In alle gevallen waarin dit reglement of de afdelingsreglementen met voorzien of voor meerdere
uitleg vatbaar zijn, beslist het algemeen bestuur en doet daar mededeling van in de eerstvolgende
algemene vergadering.
3. Alle leden worden geacht de bepalingen van dit reglement te kennen.
